Par godu senlaiku velosipēdiem kā kultūras mantojumam,
Ērenpreiss jau trešo gadu 2012.gada 5.maijā rīkoja prestižo Tvīda braucienu jeb
seno velosipēdu un retro tērpu parādi Rīgas ielās, kas tika plaši apmeklēta, un
ir ieguvusi sabiedrības uzmanību.
Tvīda brauciens (no angļu valodas „Tweed run”) ir
neformāla velokultūras kustība, kuras galvenā tradīcija ir veclaicīgo
velosipēdu un īpašo retro tērpu parāde. Pirmais šāda veida brauciens notika
Londonā 2009. gadā. Tas guva lielu atzinību un vēlāk izplatījās arī Amerikas,
Rietumeiropas un citās pasaules lielpilsētās.
Kopš 2009.gada arī Latvijā šādu braucienu katru gadu
Liepājā un Rīgā organizē Ērenpreiss, lai parādītu un atdzīvinātu Latvijas
spilgtās riteņbraukšanas tradīcijas.
Nedaudz par velosipēdu ražošanas pirmsākumiem Rīgā 20. gadsimta sākumā.
Reizēm noteikti Jums sanāk braukt pa Brīvības ielu. Starp Tallinas un Cēsu
ielām Gaisa tilta virzienā kreisajā pusē ir nams, ko mūsdienās pazīstam ar
nosaukumu „ Dizaina nams”. Taču ēkas izbūves pirmsākumi ir saistīti ar
velosipēdu ražošanu.
Tā arhitekts V. Bokslafs (1894. -
1907.), restaurācija sia „Hermes” ( 1999.). Ēkai raksturīgas neogotikas formas,
ķieģeļu arhitektūra. Sākotnēji ēka celta kā A. Leitnera velosipēdu fabrika,
1924. - ~ 30. gadu vidus tirdzniecības un velosipēdu rūpniecības akciju
sabiedrība G. Ērenpreiss un Biedrs, kas pēcāk pārņēma gruntsgabalu Brīvības
gatvē 193. Pirmais Ērenpreiss velosipēds tika izgatavots 1922. gadā. 1937. gadā
tiek uzcelts jauns fabrikas galvenais korpuss pēc arhitekta A.Klinklāva
projekta Brīvības gatvē 193. 1940.gadā
„G.Ērenpreisa” velosipēdu fabrika tiek atzīta par lielāko un modernāko
velosipēdu ražotni Baltijā. Gadā tiek saražoti 40 000 augstas kvalitātes
Ērenpreis velosipēdi un tie sastāda 70% no visiem Latvijā iegādātajiem
velosipēdiem. Līdz vasaras beigām uzņēmums ir saražojis 200 000 velosipēdus un
tos var iegādāties ne tikai visās Latvijas pilsētās un lielākajos lauku
centros, bet arī Igaunijā, Polijā, Somijā un pat Padomju Krievijā, kur augstās
kvalitātes dēļ tie gūst plašu pieprasījumu. Padomju vara atstādina Gustavu
Ērenpreisu no amata un pārņem fabrikas vadību, pārsaucot to par „Sarkano
zvaigzni”.
20.gs. 50-tajos gados tā bija
pirmā rūpnīca PSRS, kas sāka ražot mopēdus un mazlitrāžas
sacensību automašīnas. 2007. gadā ēkas, kas
atradās fabrikas teritorijā tika nojauktas saglabājot tikai
«G. Ērenpresa» velosipēda fabrikas korpusu.
1943.gada vasarā Gustavs
Ērenpreis uz brīdi atgūst tiesības darboties savā uzņēmumā, taču jau pēc gada
dodas bēgļu gaitās uz Vāciju.
1956.gadā 65 gadu vecumā viņš
mirst tā arī neīstenojis savu sapni atgriezties dzimtenē.
Padomju laikā ēkā atradās
arī apavu fabrika „Rekords”. Tagad ēkā ir dizaina nams. Neuzbāzīgi un izstādei
līdzīgi tiek piedāvāti dažādi dizaina brīnumi, sākot no stilīgākiem nieciņiem
līdz apjomīgiem unikālā dizaina paraugiem, pasaulslavenu firmu izstrādājumiem.
Viss ēkas interjers pakļauts tīši
radītiem vecuma un raupju materiālu efektiem. Pirmā stāva zāles sienas un
grīdas, kurās ielaistas metāla sliedes, veido nenosegts betons, sienām vietām
atklājot ķieģeļu mūri. Griesti, kuros paslēpti prožektori, klāti ar reģipsi un
krāsoti tumši. Atsegtās vecās koka sijas drošības nolūkos stiprinātas ar
masīviem rūsējoša metāla balstiem. Pārējo interjeru veido atraktīvas detaļas.
Tīši tiek nojaukta barjera starp telpu un ielu. Iekšpus skatlogiem aug zālīte.
Masīvais metāla kases galds ar nelīdzenām malām un raupjām metinājuma šuvēm, ko
vietumis klāj melnas krāsas paliekas. Kāpņu margas uz otro stāvu apdarinātas ar
perfektām stikla plāksnēm, pakāpieni veidoti no beicēta oškoka. Izstāžu zāles
2. stāvā interjera kvalitātes ir betona sienas, tumši krāsotie, ar faktūru
špaktelētie saplākšņa griesti un ar metāla sloksnēm apdarītās durvis. Koka logu
rāmji notīrīti un atstāti nekrsoti. Grīdu daļēji sedz oša parkets.
Gustava Ērenpreisa brāļa mazmazdēls Toms Ērenpreiss
jau kopš mazotnes juta savu piederību velosipēdiem un jau 12 gadu vecumā
patstāvīgi atjaunoja vienu no senlaiku velosipēdiem. Tā sākās viņa interese par
vēsturiskajām vērtībām.
Toms sāka rūpīgi izzināt vēsturisko riteņu
restaurācijas procesu lasot grāmatas, konsultējoties ar dažādiem cilvēkiem,
apgūstot internetā pieejamo informāciju, lai saprastu kā tieši lietas tika
veiktas gandrīz pirms gadsimta.
2006.gadā Toms Ērenpreiss atver savu Ērenpreiss velosipēdu
restaurācijas darbnīcu Čaka ielā 90.
Ērenpreiss velosipēdu darbnīcā kopumā restaurēti
vairāk kā 100 veclaiku pilsētas velosipēdi, kuru starpā ir pat 70 gadus veci
braucamrīki. Tiek veikta gan pilnīga restaurācija, gan vēsturisko velosipēdu
saglabāšana.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru