Rīgas Jūgendstila muzejs ir viens no jaunākajiem
muzejiem Rīgā - tas atklāts 2009. gadā tā sauktajā klusajā centrā, kur
koncentrēts liels skaits jūgendstilā celtu namu. Muzejs izveidots dzīvoklī,
kurā dzīvojis un strādājis izcilais latviešu arhitekts Konstantīns Pēkšēns
(1859 – 1928).
Nams Alberta ielā 12, kur tagad atrodas Jūgendstila
muzejs, tapis 1903. gadā pēc arhitekta Konstantīna Pēkšēna un toreizējā
arhitektūras studenta, vēlāk ievērojamā arhitekta Eižena Laubes projekta.
Muzejā atjaunots autentiskais 1903. gada interjers. 2007. gadā sākta telpu
izpēte, atklājot un fiksējot sākotnējo interjera apdari. Restaurācijas darbi
veikti no 2008. gada līdz 2009. gadam restauratores Gunitas Čakares vadībā.
Muzeja ekspozīcija iepazīstina ar rīdzinieku dzīvokļa iekārtojumu
20. gadsimta sākumā. Interjera projekta autore ir arhitekte Liesma Markova.
Muzejā aplūkojama ne tikai dzīvokļa priekštelpa, viesistaba un kamīnzāle, bet
arī guļamistaba, virtuve un citas stila iepazīšanai interesentas telpas.
Autentiskie jūgendstila interjera priekšmeti, trauki un pat tērpi muzeja
darbiniecēm rada spilgtu vairāk nekā simt gadu tālās pagātnes iespaidu.
Muzeja pirmajā kārtā var aplūkot ieejas halli,
viesistabu un kamīna istabu.
Viesistaba
Viesistaba ir dzīvokļa centrālā reprezentācijas telpa,
kurā saimnieki uzņem viesus, dzer tēju, runā par operas izrādēm, politiku,
apspriež jaunāko Parīzes modi, kā arī Rīgas ziņas. Viesistabā var klausīties
mūziku, dziedāt un dažkārt pat dejot...
Telpā atjaunots autentiskais 1903. gada interjers.
Sienas atguvušas kādreizējo zilo krāsojumu. Viesistabas apdarē izmantoti
florālie elementi, iedvesmu smeļot Latvijas dabā. Sienu augšdaļā izvietota
ornamentāla josla ar margrietiņu motīviem. Visgreznākā apdare ir griestiem, ko
rotā stuka dekors ar margrietiņu ziedu elementiem, kā arī ornamentāla
gleznojumu josla. Interesants telpas akcents ir erkers. To no viesistabas
atdala koka dekors, kas veidots raksturīgās jūgendstila formās. Ir saglabājies
oriģinālais parkets, flīzes, kā arī durvis, logi un apkures sistēmas radiatori.
Viesistabā izvietoti autentiski, Rīgā lietoti un
izgatavoti jūgendstila perioda priekšmeti. Mēbeļu iekārta izgatavota 20.
gadsimta sākumā Rietumeiropā. Mīkstajām mēbelēm saglabājies oriģinālais
tapsējums. Pie sienas izvietots baltvācu mākslinieka Bernharda Borherta (1869 –
1945) akvarelis „Pavasaris”. Gramofons izgatavots J. G. Cimmermaņa mūzikas
instrumentu fabrikā Sanktpēterburgā, kafijas servīze – M. S. Kuzņecova fabrikā
Rīgā, stikla vāzes – Rīgas Iļģuciema stikla fabrikā, bet pulkstenis, kas
izgatavots Vācijā, pirkts Roberta Valdmaņa veikalā Rīgā.
Kamīna
istaba
Kamīna istaba izvietota dzīvokļa reprezentatīvajā
daļā. Tā ir vieta, kurā saimnieki un
viesi pulcējas pie kamīna uguns. Malkojot vīnu, risinās sarunas…
Istabā ir atjaunots autentiskais 1903. gada interjers.
Sienas atguvušas kādreizējo zaļo krāsojumu. Telpas interjera apdarē izmantoti
florālie motīvi, iedvesmu smeļoties Rīgas koku daudzveidībā. Sienas augšdaļā
izvietota ornamentāla josla ar kastaņu lapu motīviem. Griestus rotā stuka
dekors, kura kompozīcijas centrā ir rombveida rozete, bet pa perimetru
izkārtota ornamentāla lentveida josla, kā arī dekoratīvs gleznojums ar kastaņu
lapu motīviem. Ir saglabājies oriģinālais parkets, kā arī durvis, logi un
apkures sistēmas radiatori. Telpas akcents ir kamīns, kas veidots no zaļiem
glazētiem podiņiem, kurus grezno kastaņu lapu un ziedu motīvi. Tas izgatavots
20. gadsimta sākumā Rīgas „Zelm und Behm” fabrikā. Kamīna istabā izvietoti
autentiski, Rīgā lietoti jūgendstila perioda priekšmeti.
Mēbeļu iekārta izgatavota 20. gadsimta sākumā
Rietumeiropā, litogrāfijas – Itālijā, stikla vāzes – Rīgas Iļģuciema stikla
fabrikā, bet barometrs izgatavots Rīgā.
Jūgendstila laika priekšmeti un lietas pārsteidz kā
spilgtas greznības un radošo brīvības alku etalons, smeļoties iedvesmu no
plūstošām ziedu līnijām un jūsmojot par antīkiem ornamentiem, kas padara Rīgas
arhitektūru un sadzīves vidi krāšņāku un svinīgāku. Izcilā latviešu jūgendstila
arhitekta Konstantīna Pēkšēna dzimšanas dienu Rīgas Jūgendstila muzejs svin,
atklājot izstādes ekspozīciju JAUNIEGUVUMI.
Dd studio izstrādājusi koncepciju Rīgas Jūgendstila
muzeja digitālajai ekspozīcijai. Ekspozīcijas mērķis ir apvienot pretmetus –
veco un jauno, lai tie kopā radītu interesantu, atraktīvu un informatīvu vidi.
Muzejs sastāv no divām daļām – viena no tām ir autentisks dzīvoklis, kurā ir
restaurēts jūgendstilā veidotais interjers un izstādīti oriģināli šī stila
paraugi. Savukārt otra daļa ir paredzēta digitālajai ekspozīcijai, kas ar
dažādiem interaktīviem paņēmieniem iepazīstina apmeklētāju ar informāciju par
jūgendstilu un laikmetu, kurā tas attīstījās. Apmeklētājiem ir iespēja veidot
pašam savu stāstu par jūgendstilu un izvēlēties, kuras jūgendstila izpausmes
viņus interesē visvairāk. Ekspozīcijā harmonija starp veco un jauno atklājas
dažādo materiālu apvienojumā – jūgendstilam raksturīgie dekoratīvie elementi,
tā laika fotoattēli un priekšmeti atrodas līdzās krāsainiem ģeometriskiem
elementiem, modernām tehnoloģijām un krāsainiem gaismas displejiem.
Konstantīns Pēkšēns bija pirmais latviešu arhitekts,
kas akadēmisko izglītību guva Rīgas Politehnikumā (1878.—1879. g.
inženierzinātnes, 1880.—1885. g. arhitektūra). Viņa darbnīcā strādāja gandrīz
visi jaunie latviešu arhitekti, kas vēlāk kļuva slaveni — Laube, Vanags, Pole,
Malvess.
Konstantīns
Pēkšēns dzimis 1859.8.III Valmieras apriņķa Mazsalacas pagasta Nuķu pusmuižā
zemnieku ģimenē. 1869 vecāki pārcēlušies uz dzīvi Rīgā. Beidzis R.Vaļļa
privātskolu, 1885-Rīgas Politehnikuma (tagad Rīgas Tehniskās universitātes)
Arhitektūras nodaļu. Gadu nostrādājis Jāņa Frīdriha Baumaņa arhitektūras birojā,
pēc tam sācis patstāvīgu arhitekta praksi. 20.gs. sākumā nodibinājis un vadījis
savu sanitārtehnisko sistēmu montāžu firmu (pastāvēja līdz 1940). Piedalījies
Rīgas Arhitektu biedrības atjaunošanā (1889), bijis Rīgas Latviešu biedrības
runas vīrs, vairāku banku padomes loceklis, no 1909.gada - Rīgas domnieks. Strādāja J. F. Baumaņa
būvbirojā, bet no 1886. g. vadīja savu būvbiroju. 20. gs. K. Pēkšēns sākumā
nodibināja centrālapkures sistēmu montāžas firmu, kas ilgstoši bija lielākā
Rīgā. Paralēli arhitekta darbam Konstantīns Pēkšēns darbojās Rīgas Latviešu
biedrībā, piedalījās vairāku latviešu laikrakstu izdošanā.
19.gs. nogalē K.Pēkšēna celtnes veidotas
tradicionālajā eklektisma manierē, kam raksturīgs vienmērīgs logailu ritms un
uz vēsturisko stilu formām bāzēts vienmērīgi izvietots arhitektoniskais dekors
("Berga bazārs"; tag. kultūras nams "Draudzība"; īres nami
Rīgā, Alberta ielā 9 un Audēju ielā 9). 20.gs. sākumā K.Pēkšēns viens no
pirmajiem atbrīvojās no eklektisma formālās kompozīcijas normām un pievērsās
mūsdienīgajam jūgendstilam, kur celtnes konstruktīvi telpiskā struktūra
atspoguļojās tās veidolā; ēkām bagātīga ornamentāli dekoratīvā apdare (īres
nami Smilšu ielā 2 un Strēlnieku ielā 6). Vairāki jūgendstila nami celti
nacionālā romantisma stilā (īres nami Alberta ielā 12 un Brīvības ielā 192).
Pēc K.Pēkšēna projektiem Rīgā vien celti ~ 230
daudzstāvu mūra nami, daudzas celtnes atrodas citās Latvijas vietās -
Lejasciema baznīca, pagastnami Dolē un Ādažos, Sv.Nikolaja baznīca Jelgavā (nav
saglabājusies), kā arī paša arhitekta vasarnīca Jūrmalā Dzintaros.
Pēc K. Pēkšēna projektiem 19. un 20. gs. mijā celtnes
veidotas tipiskās eklektisma formās: Berga bazārs (1893. g.), Pavasara
biedrības ēka (1888), dzīvojamie nami Marijas ielā 9 (1899. g.), Brīvības ielā
108 (1899), 112 (1900), 128 (1902), Kr. Barona ielā 7/9 (1899), 11 (1901).
20. gs. sākumā K. Pēkšēns strādāja galvenokārt
racionālā jūgendstila (arī nacionālā romantisma) formās. Nozīmīgākie šā posma
darbi: dzīvojamie nami Tallinas ielā 23 (1901), Alberta ielā 12 (1903),
Tērbatas ielā 33/35 (1906), skola Tērbatas ielā 15/17 (1905, visi kopā ar E.
Laubi), nami Smilšu ielā 2 (1902), Avotu ielā 1 (1904), Tērbatas ielā 9/11
(1912), Ģertrūdes ielā 46 (1908), Vīlandes ielā 4, 10, 12, 14, 16 (1908.—1910.
g.), banku ēka Tērbatas ielā 14 (1909, kopā ar A. Mēdlingeru).
K.Pēkšēna celtnes ir Rīgas centra apbūves būtiska
sastāvdaļa, kas vieno mūsdienīgo arhitektūru ar vēsturisko stilu laikmetu un
strauji izmainīja pilsētas izskatu.
Miris 1928.23.VI Kisingenē, Vācijā, kur aizbraucis
ārstēties, apbedīts Rīgā Meža kapos.
Tērbatas iela 14 |
Elizabetes iela |
Pievienot parakstu |
Brīvības iela 88. Arhitekti Jānis Alksnis, Konstantīns Pēkšēns, Ernests Pole, 1910. gads.
Iespaidīgo ēku būvapjoms aizņem 2 zemesgabalus, aptverot plašu iekšējo
pagalmu, kas bijis paredzēts kā tirdzniecības pasāža. Iekšpagalma telpa vērsta
gan uz Brīvības ielu, gan Matīsa ielu: divas milzīgas diognālas caurbrauktuves
atrodas uz šajā vietā izliektās Matīsa ielas ass turpinājuma. Tādējādi panākts
izteiksmīgs ielas noslēgums perspektīvā un pagalmam – lieliska funkcionāla
saistība ar apkārtējo pilsēttelpu.
Ēka ir viena no lielākajām un iespaidīgākajām šī laika celtnēm Rīgā.
Fasāžu ornamentālajā apdarē neoklasicisma elementi sintezēti „Stāteniskā
jūgendstila” izteiksmē – fasāžu detaļu kārtojumā dominē stateniskās formas.
Ēkai ir iespaidīgs siluets, tās arhitektūrā liela nozīme ir erkeriem, kuru
virsmu vertikāli sadala lizēnas – plakani izvirzījumi sienā šauras vertikālas
joslas veidā. Ievadījums caurbrauktuvēs veido milzīgas plānā ieliektas nišas.
Tagad pagalms vairs netiek izmantots atbilstoši sākotnējai funkcijai un faktiski
ir norobežots no apkārtējās ārtelpas.
Brīvības iela 192 |
Avotu iela 1 (Čaka ielas pats sākumposms) |
Ģertrūdes iela 46 (Čaka ielas stūris) |
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru