Zinātnieki
uzskata, ka Aglonā baltu tautas dzīvojušas gandrīz divus
tūkstošus gadu pirms Kristus dzimšanas. Aglonas nosaukums cēlies
no vārda „egle” izrunas letgaļu (latgaļu) valodā – senatnē
šo novadu klājuši biezi egļu meži, ezeri un upes. Aglona ir
bijusi senās baltu cilts – letgaļu – svētvieta. Taču pirmo
reizi rakstos šī vieta minēta Lietuvas karaļa Mindauga sakarā –
1236. gadā šai vietā viņš kopā ar dēliem Rukli un Rupeiki tika
nogalināts un apglabāts. Mūsdienās Mindauga dibināto valsti
uzskata par Lietuvas pirmsākumu. Taču ir zinātnieki, kuri ir
pārliecināti, ka Mindaugs domājis plaši – viņš vēlējies
apvienot kristīgā valstī arī citas baltu ciltis. Viņa sieva
Marta bijusi Madelānu pilskunga meita, bet Aglonas apvidū ir
Madelānu pilskalns ar senpilsētu, kas bijis ievērojams tā laika
politiskais un saimnieciskais centrs.
Aglonas
katolicisma centra veidošanās
1697.
gadā muižu īpašniece Ieva Justīne Šostovicka ar Livonijas
bīskapa Nikolaja Poplavska atbalstu aicināja Viļņas dominikāņus
izveidot Aglonā klosteri un skolu. Šostovicku pāris šīs ieceres
īstenošanai uzdāvināja 17 sādžas ar 90 mājām - "Dievam
par godu un latviešiem par svētību". 1688. gadā Aglonā
ieradās Viļņas dominikāņu klostera priors tēvs Remigijs
Mosokovskis, lai vienā no letgaļu svētvietām būvētu klosteri un
baznīcu. Dominikāņi Aglonas baznīcā novietoja Dievmātes gleznas
atdarinājumu, kas tapis pēc Trāķu dievnama (Lietuvas) oriģināla.
Par to, vai tas ir tiesa, klīst leģendas, kas apgalvo pretējo –
oriģināls ticis samainīts un Aglonā atrodas nevis kopija, bet
īstā glezna. Arī pašu baznīcu Aglonā veidoja pēc Trāķu
bazilikas parauga un kā viena, tā otra ir veltītas Dievmātes
debesīs uzņemšanas godam.
Aglonā
tika izveidots arī Sv. Dominika trešais ordenis, kurā varēja
iestāties gan sievietes, gan vīrieši, kas nevēlējās atteikties
no laicīgās dzīves, bet ievēroja ordeņa noteikumus, nožēloja
grēkus un nodevās žēlsirdības darbam. Kad 1699. gadā celtā
vienkāršā koka baznīca gāja bojā, tās vietā 1768.-1780. gadā
uzcēla mūra klostera ēku un staltu baroka stila baznīcu ar diviem
60 m augstiem torņiem.
1824.
gadā dominikāņi pasūtīja klosterim līdzās esošā avota
ekspertīzi. Tā kā Pēterburgas Medicīnas akadēmijā veiktās
analīzes apliecināja, ka sēravota ūdens var kalpot medicīniskiem
nolūkiem, ātri tika uzbūvēta vienkārša slimnīca ar 10 vietām.
Aglonā bija arī draudzes skola, kur bērnus pilnībā nodrošināja
ar visu nepieciešamo, lai augtu un mācītos. 19. gadsimta 20. gados
Aglonā atklāja garīgo semināru.
Iekļaujot
tagadējās Latvijas teritoriju Krievijas impērijā, pret Aglonas
klosteri sākās represijas. Tas gan bija vienīgais no astoņiem
Vitebskas guberņas katoļu garīgajiem ordeņiem, kuru neslēdza,
tomēr tā iemītniekus izdzenāja, bet klosteri pārvērta par
savdabīgu cietumu - tajā ieslodzīto statusā nometināja aktīvākos
un nepakļāvīgākos katoļu priesterus un pēdējo mājvietu
piešķīra veciem un slimiem garīdzniekiem.
Pirmā
pasaules kara laikā Aglonas bazilikas klosterī bija gan cara
armijas bataljona štābs, gan lazarete, bet 1918. gadā, kad
Krievijā pie varas nāca boļševiki, viņi cerēja Aglonā atrast
noslēpto zeltu. Tika demolēts klosteris un bazilikas pagrabi un
izlaupīti apbedījumi.
Pirmās
neatkarīgās Latvijas valsts laikā laikaposmā no 1918. līdz 1940.
gadam Aglonā atklāja garīgo semināru, kas bija viena no labākajām
augstākās izglītības mācību iestādēm, vīriešu ģimnāziju
un vēlāk arī sieviešu ģimnāziju. Otrā pasaules kara laikā
katoļticīgo vajāšana un nežēlīga izrēķināšanās ar
garīdzniekiem turpinājās. Ticība šķita bīstama gan padomju
režīmam, gan hitleriskajai Vācijai.
1980.
gadā, kad Latvijas katoļi atzīmēja Aglonas bazilikas 200 gadu
jubileju, Romas pāvests Jānis Pāvils II tai piešķīra „Basilica
Minoris” jeb Mazās bazilikas goda titulu. 1989. gadā, pirmo reizi
pēc 50 gadiem, no Rīgas uz Aglonu devās svētceļnieki, kas visu
pārsimt kilometru garo ceļu veica kājām. Šā paša gada 15.
augustā Vissvētākās Jaunavas Marijas Debesīs uzņemšanas
svētkos pirmo reizi pēc daudziem gadiem svētku procesija tika
rīkota ārpus baznīcas žoga, bet dārzā pirmo reizi notika
dievkalpojums latviešu valodā.
Svētvieta,
svētais avots un dziedinošā svētbilde
Par
Aglonas brīnumiem klīst dažādi nostāsti. Piemēram, kāds
zemnieks Kristaps Mateisāns no Spīku ciema vedis uz Aglonu bērnu
kristīt. Airējoties pāri Cirīša ezeram, sacēlusies liela vētra
un viļņi sākuši svaidīt laivu. Zemnieks, cenšoties valdīt
laivu, nav pamanījis, ka bērns iekritis ezerā. Apjautis nelaimi,
Kristaps sācis skaļā balsī piesaukt Aglonas Dievmāti, un tajā
pašā brīdī bērns atradies krasta tuvumā un krastmalā esošie
cilvēki to sveiku un veselu izvilkuši no ezera.
Arī
17. gadsimtā uz ozola koka gleznoto svētbildi ticīgie uzskata par
brīnumdarītāju. Savukārt ūdenim, kas iztek no avota Egles ezera
malā netālu no bazilikas, tiek piedēvēts dievišķs ārstniecisks
spēks. Ticīgie uz Aglonu dodas svētceļojumos, īpaši daudz -
Vasarsvētkos un Vissvētākās Jaunavas Marijas debesīs uzņemšanas
svētkos. Aglonas bazilikas iekārtas priekšmeti darināti 18.
gadsimtā, sānu altāri - 19. gadsimta sākumā. Svētnīcā
glabājas bagāta gleznu, skulptūru un citu mākslas vērtību
kolekcija, tostarp slavenā 17. gadsimtā darinātā svētbilde, kuru
atsedz tikai svinīgos gadījumos reliģisko svētku laikā. Pastāv
uzskats, ka tai piemīt dziednieciskas spējas. Tuvojoties
vēsturiskajai Romas pāvesta vizītei Latvijā, 90. gados bazilikas
priekšā tika izveidots laukums, kur notiek procesijas gājieni un
galveno dievkalpojumu laikā pulcējas baznīcēni. Laukums ierīkots
kā norobežota sakrāla vieta, kas ar baziliku veido vienotu
ansambli.
Svētceļojumi uz Aglonu
15.
augusts ir Vissvētākās Jaunavas Marijas debesīs uzņemšanas
svētki, kuros viena no skaistākajām mūsdienu baznīcas tradīcijām
ir svētceļojumi uz Aglonu. Tajos dodas ticīgie ne tikai no
Latvijas, bet arī Lietuvas, Polijas un citām Eiropas valstīm.
Tālāko
ceļu Latvijā noiet Liepājas katoļi – viņu gājiens ir vairāk
nekā nedēļu garš. Tuvojoties Aglonai, lielākas vai mazākas
dievlūdzēju grupiņas piepilda visus šā apvidus ceļus. Arī
nakts dievkalpojums aizkustina un piepilda ikvienu, kas to piedzīvo
bazilikas laukumā, stāvot plecu pie pleca ar ticības brāļiem un
māsām.
Aglonas bazilika
Aglonas
bazilika celta vēlā baroka stilā, un to rotā divi apmēram 60 m
augsti torņi. Katru gadu 15. augustā Aglonā ierodas svētceļnieki,
lai atzīmētu Jaunavas Marijas debesīs uzņemšanas dienu.
Aglonas
bazilika ir viena no pazīstamākām svētvietām pasaulē, iekšpusē
atrodas krusta velves, arkas, kolonnas, kas bagātīgi dekorētas
rokoko stila rotājumiem. Aglona un tās sirds nenoliedzami ir
Aglonas katoļu baznīca ir Latvijas katolicisma centrs un pasaules
nozīmes svētvieta.
Karaļa
kalns
Netālu
no Aglonas bazilikas, braucot uz Dagdas pusi, Aglonas ezera krastā
ir izveidots "Karaļa kalns" – ozolkoka skulptūru dārzs
ar Kristus, eņģeļa, krusta un divpadsmit cilšu tēliem.
Iespaidīgais
skulptūru dārzs tapis uz kāda uzņēmēja zemes – viņš bija
paredzējis skaistajā vietā būvēt māju, taču no šīs domas
atteicies, priekšroku dodot garīgu vērtību cildināšanai.
Kristus skulptūrai izmantots 600 gadu vecs ozols, kura apkārtmērs
bijis 4,5 m un garums 14 m.
Aglonas
Dievmātes svētglezna
Tauta
to sen sauc par Brīnumdarītājas Dievmātes svētgleznu un
pateicībā tai veltī piemiņas zīmes - votas. Kopš 1835.g. skan
himna "Jaunava svētā Aglonas baznīcā". Gleznas
izcelsmes laiks un autors ir nezināms, lai gan Lietuvas valdnieku
rezidencē Traķos atrodas identiska svētbilde, kuru
Konstantinopoles ķeizars 1384.g. sakarā ar Lietuvas kristīšanu
dāvināja kunigaitim Vitautam, kurš to 1409.g. novietoja Traķu
baznīcā. Viena no versijām, kāpēc baltie tēvi ir atveduši uz
Aglonu tik līdzīgu gleznu valdnieku baznīcā uzstādītajai,
saistās ar pirmā lietuviešu kristītā ķēniņa Mindauga bojāeju
1263.g. ceļā uz Aglonu. Aglonas Dievmāte tiek dēvēta arī par
"Ziemeļu ķēniņieni", jo ir vistālāk katoliskās
Eiropas ziemeļaustrumos esošā, tautas tik ļoti apmeklētā
svētglezna.
Svētavots
Svētavots
Aglonas klostera dārzā 19.gs. sākumā tika uziets sērūdens
avots, kam piemita dziednieciskas īpašības. Baltie tēvi uzcēla
nelielu slimnīcu, kurā varēja pieņemt ārstējošas vannas. Avots
tika nosaukts svētā Antona vārdā. Gadsimta beigās avots zaudēja
savas īpašības, bet tradīcija paņemt Aglonā ūdeni svētceļojuma
laikā palika. Šodien avots dod tīru un garšīgu ūdeni un ir
saglabājis popularitāti svētceļnieku vidū.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru