Smeltas
no senatnes dziesmotās atziņas, tas ir sava veida pamats ne tikai
latviešu, bet arī mūsu kaimiņu tautu – lietuviešu, igauņu
pasauluztveres estētikai. Jo, pateicoties šādai filozofijai,
Baltijas telpā 19. gadsimta otrajā pusē un 20. gadsimta sākumā
dzimst muzicēšanas mākas visaugstākā tautiskā forma –
apvienoto amatierkoru kopkoncerta a capella kopdziedāšanas brīnums.
Izaudzis no igauņu, latviešu un lietuviešu folklorā sakņotajām,
mutvārdos saglabātajām un sadzīves atskaņošanas praksē
sensenis koptajām tradīcijām, bagātināts ar kristīgās baznīcas
muzikālo rituālu un 19. gadsimta Rietumeiropas vīru koru svētku
“Sing Fest” ietekmēm, tas saukts par Dziesmu svētkiem –
vērienīgi svinēts gan Igaunijā, gan Latvijā, gan Lietuvā. Šāda
tūkstošos skaitļojamu amatierkoru kopēja muzicēšana vairāku
stundu garā koncertā nekur citur pasaulē vairs nav dzirdama...
Šo svētku norise vienmēr bijusi saistīta ar krāšņu
ziedu, zaļoksnēju meiju un ozollapu vainagu smaržu pilnajiem
vasaras mēnešiem. retāk slēgta tipa koncerthallēs, vairāk
atklātās estrādēs un plašos brīvdabas laukumos. Tur tad kopā
ar dziedātājiem, dejotājiem un muzikantiem pulcējušies desmitiem
tūkstoši klausītāji un skatītāji - lielo sarīkojumu
interesenti. Ziediem, zaļumiem, valsts un biedrību karogiem rotātie
dalībnieku svinīgie gājieni, ne vienā, bet vairāku dienu
koncertos skanošais repertuārs, kurā ietverti tiklab vokālās, kā
instrumentālās un pat horeogrāfiskās mākslas priekšnesumi,
tāpat arī šādos sarīkojumos par obligātu kļuvušie
amatiervienību konkursi (koriem tie tiek dēvēti par dziesmu
kariem) - tas viss pieder Dziesmu svētku tradīcijas jēdzienam.
(...)
Profesors Jāzeps Vītols ievadrakstā „Latvim”
uzsvēra, ka „...mūsu dziesmu svētkiem bijis liels vēsturisks
uzdevums: modināt snaudošo tautas pašapziņu, radīt ticību uz
kopdarba spēku un panākumiem, sargāt un vairot tautas gara mantu
un īpatnības. ...dziesmu svētkiem paliek un vienmēr paliks savs
stiprais morāliskais, savs neapšaubāms politiskais spēks; tiem
piešķirts uzdevums paralizēt tautas skaldīšanas procesu: dziesmā
visi satiekas uz vienas platformas, vienā idejiski apvienotā
frontē. Tiem jāpilda vēl otrs vēsturisks uzdevums – vairot un
novest līdz pilnīgumam to, ko mantojam no mūsu senčiem”. Tāpat
Jāzeps Vītols uzsvēra, ka Latvijā jārada jauna, talantīga koru
mūzika.
Šogad mēs atzīmējam Jāzepa Vītola 150 gadi. Jāzeps Vītols bija ne vien kora mūzikas tradīciju izvērsējs (sarakstījis 43 kora dziesmas), bet arī klasiskās mūzikas aizsācējs Latvijā (klavierdarbi, 2 simfonijas, kas gāja bojā). 32 gadus nostrādāja Pēterburgas konservatorijā, Latvijā dibina Konservatoriju (Mūzikas akadēmiju) un nostrādā tur 25 gadus. Sākot no 3. dziesmu svētkiem ir to virsdiriģents.
Valsts Prezidents Andris Bērziņš un kultūras ministre Žanete Jaunzeme Gremde |
Dziesmu, deju un pūtēju orķestru virsvadītāji. |
Diriģē 100gadnieks
Roberts Zuika. Dzimis 1913.gadā. 1936. gadā Roberts beidza
Rīgas Skolotāju institūtu ar īpašu korvadoņa un vijoles
skolotāja ieteikumu diplomā.Robertu iesauca Latviešu leģionā
1943. gada rudenī. Jau 1944. gadā Dundagā izveidoja vīru kori un
paspēja dziedāt dievkalpojumos Dundagā, Popervālē un
Valdemārpilī. Tad pārceļ vienību uz Poliju, Pozemsdorfā pie
Tornas. Seko juceklīga atkāpšanās Pomerānijā, padošanās gūstā
Šverinā, tad Hagenavā un pēdīgi lielajā gūstekņu nometnē
Putlosā (Ziemeļvācijā), kur nometnes pastāvēšanas laikā doti
23 koncerti un kam bijusi neaizstājama loma karavīru, tagad
gūstekņu, morāla gara uzturēšanā. Gūsta laiku beidzot, koris
nolemj neizirt un darboties ar "Zuikas vīru kora"
nosaukumu, pulcējoties Lībekā. Bēgļu nometņu laikā koris pa
latviešu nometnēm sarīko divus ļoti plašus koncertceļojumus (19
un 14 koncertus), piedalās dziesmu dienās Gēstachtā, Lībekā,
Eslingenā.
Bēgļu nometnēm
tukšojoties, koris 1947. gada rudenī izceļo uz Angliju, kuru no
sairuma paglābj komponists Viktors Baštiks, kas tolaik dzied korī,
jo Zuikam kā ģimenes cilvēkam uz Angliju izceļošana liegta un
tikai vēlāk privāti izdodas atkal korim pievienoties. Anglijā
Zuikas vīru koris ir viena no aktīvākajām vienībām, izpelna
koru sacensībās vairākas godalgas, dzied BBC raidījumā,
slavenajā Vigmora aulā Londonā, izpelna atzinību Velsas
internacionālajā festivālā Langolenā, ir noturīgs balsts visās
Anglijas latviešu sarīkotajās dziesmu dienās. Roberta, kā arī
daudzu viņa koristu, ikdienas darbs bija metāllietuvēs Korbijā,
bet neskatoties uz lielo slodzi, diriģents un viņa koris satiekas
uz mēģinājumiem.
Tomēr pēc 11 gadu
dzīves Anglijā, darba apstākļu samezglojuma dēļ, Zuika šķiras
no sava sirds lolojuma un 1961. gadā Roberts ar savu ģimeni dodas
uz ASV un nometas uz dzīvi Kalamazū, Mičiganā. Drīz vien uzņemas
Detroitas latviešu kora vadību, turp dodamies ik sestdienu 5 stundu
līkloču braucienā ar satiksmes autobusu no Kalamazū. 1966. gadā
uzņemas Kalamazū latviešu vīru kora Grand Rapidu jauktā kora
vadību. 1967. gadā Roberts noorganizē Garezera Pirmo Dziesmu
dienu, kas turpinās joprojām un būs jau trīspadsmitā nākamgad.
Roberts arī Garezerā noorganizēja diriģentu kursus ar komponista
Jāņa Kalniņa piedalīšanos, kas atbalsojās arī Austrālijas
latviešu kultūras dienu sarīkojumos un bija necerēti kupli
jauniešu apmeklēti. Vērojot trimdas koru spēka samazināšanos,
viņš nerimstoši rosināja koru sadarbību un tā radusies arī
apvienotā vīru kora "Kalēja" (kurā piedalās dalībnieki
no Kalamazū, Grand Rapidiem, Čikāgas un Milvokiem, ASV)
sadraudzība ar Latvijas koru dzīves norisēm. Šķiet, Roberts
nekad nav juties ērti, kamēr prātā nenāk jauna doma pie kuras
pielikama roka. Un iedvesma parasti sākas ar viņa nu jau slaveno
teicienu: "Tagad tā...". Kopš 1977. gada viņš ir
oficiālais žurnāla Latvju Mūzika redaktors, veidotājs. Drīz pēc
savas 85. gadskārtas Roberts sāk jaunas ieceres īstenošanu
Latvijā: rosināt mūsu tautasdziesmu prasmi skolas bērnos, ko pats
ar necerētu panākumu ieviesis Garezera vasaras vidusskolā. Tā ar
Amerikas Latviešu apvienības Kultūras fonda un Goppera fonda
financiālu atbalstu Latvijas skolām un svešatnes latviešu
skoliņām izsūtīti vairāk nekā 25 tūkstoši paša sakārtota
tautasdziesmu krājuma Lakstīgalas grāmatiņu.
Roberts Zuika ir bijis
virsdiriģents dziesmu svētkos Toronto, Klīvlendā, Bostonā,
Čikāgā, Eiropas Dziesmu svētkos Hanoverā un Londonā, 32.
Kultūras dienās Austrālijā, XX Vispārējos dziesmu svētkos un
goda virsdiriģents XXI, XXII un XXIII dziesmu svētkos Rīgā,
Latvijā, kā arī daudzos citos novada dziesmu svētkos. Roberts ar
savu pašatdevi un sirsnību, savu nenogurstošo degsmi par latviešu
dziesmu nav taupījis, bet devis nesavtīgi tālāk, īstenojot domu,
ka "paliek tikai tas, ko tu atdod citiem". Viņš labprāt
dalās savā pieredzē ar citiem koru vadoņiem, it sevišķi
jaunajiem, jo tie nāk pēc mums.
Pūtēju orķestris "Auseklītis"un Haralds Bārdiņš (kurš starp citu manā skolas laikā un vēl tagad ir 6.vsk direktors). |
Instrumentālā grupa komponista Mārtiņa Brauna vadībā. |
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru