svētdiena, 2017. gada 29. janvāris

Dziesmu svētki - latvieša sirdij


Smeltas no senatnes dziesmotās atziņas, tas ir sava veida pamats ne tikai latviešu, bet arī mūsu kaimiņu tautu – lietuviešu, igauņu pasauluztveres estētikai. Jo, pateicoties šādai filozofijai, Baltijas telpā 19. gadsimta otrajā pusē un 20. gadsimta sākumā dzimst muzicēšanas mākas visaugstākā tautiskā forma – apvienoto amatierkoru kopkoncerta a capella kopdziedāšanas brīnums. Izaudzis no igauņu, latviešu un lietuviešu folklorā sakņotajām, mutvārdos saglabātajām un sadzīves atskaņošanas praksē sensenis koptajām tradīcijām, bagātināts ar kristīgās baznīcas muzikālo rituālu un 19. gadsimta Rietumeiropas vīru koru svētku “Sing Fest” ietekmēm, tas saukts par Dziesmu svētkiem – vērienīgi svinēts gan Igaunijā, gan Latvijā, gan Lietuvā. Šāda tūkstošos skaitļojamu amatierkoru kopēja muzicēšana vairāku stundu garā koncertā nekur citur pasaulē vairs nav dzirdama...
Šo svētku norise vienmēr bijusi saistīta ar krāšņu ziedu, zaļoksnēju meiju un ozollapu vainagu smaržu pilnajiem vasaras mēnešiem. retāk slēgta tipa koncerthallēs, vairāk atklātās estrādēs un plašos brīvdabas laukumos. Tur tad kopā ar dziedātājiem, dejotājiem un muzikantiem pulcējušies desmitiem tūkstoši klausītāji un skatītāji - lielo sarīkojumu interesenti. Ziediem, zaļumiem, valsts un biedrību karogiem rotātie dalībnieku svinīgie gājieni, ne vienā, bet vairāku dienu koncertos skanošais repertuārs, kurā ietverti tiklab vokālās, kā instrumentālās un pat horeogrāfiskās mākslas priekšnesumi, tāpat arī šādos sarīkojumos par obligātu kļuvušie amatiervienību konkursi (koriem tie tiek dēvēti par dziesmu kariem) - tas viss pieder Dziesmu svētku tradīcijas jēdzienam.
Būtu jau glaimojoši iedomāties, ka šāds muzikāls unikums ir tieši pie mums Baltijas krastā dzimušais igauņu un latviešu izgudrojums. Labi zināms, ka 1869. gada vasarā Tērbatā (Tartu) nepilns tūkstotis igauņu vīru koru dalībnieku sapulcējās uz saviem pirmajiem - visas Igaunijas (vispārējiem) dziedāšanas svētkiem. Tāpat kā enciklopēdijās un mūzikas vēstures grāmatās lasāms, ka pēc četriem gadiem 1873. gada vasarā to pašu kopdziedāšanas formu atkārtoja latvieši. Tikai nu jau saviem Pirmajiem Vispārējiem Dziesmu svētkiem mūsu senči piepulcināja kā vīru, tā jauktos korus - kopskaitā 1003 dziedātājus - samērā plašai divu dienu (atsevišķa garīgā un atsevišķa laicīgā) koncerta programmām, kas trešajā svētku vakarā tika papildinātas ar drosmīgāko koru muzikālo sacensību - konkursu, žurnālistu sajūsminātos aprakstos nosauktu par "dziesmu karu"...
Pirmie vispārīgie latviešu dziedāšanas svētki notiek Rīgā no 1873. gada 26. līdz 29. jūnijam.  Tos rīko Rīgas Latviešu biedrība; svētku komisiju vada RLB priekšsēdētāja vietnieks Rihards Tomsons.
Pirmos dziesmu svētkus brīvajā Latvijā sarīko svētku rīcības komiteja ar profesoru Jāzepu Vītolu priekšgalā. Komponists, tagadejās Mūzikas akadēmijas dibinātājs, vairāku dziesmu svētku virsdiriģents Jāzeps Vītols ievadrakstā “Latvim” uzsvēra, ka “mūsu dziesmu svētkiem bijis liels vēsturisks uzdevums: modināt snaudošo tautas pašapziņu, radīt ticību uz kopdarba spēku un panākumiem, sargāt un vairot tautas gara mantu un īpatnības. Dziesmu svētkiem paliek un vienmēr paliks savs stiprākais morāliskais, savs neapšaubāms politiskais spēks; tiem piešķirts uzdevums paralizēt tautas skaldīšanas procesu: dziesmā visi satiekas uz vienas platformas, vienā idejiski apvienotā frontē. Tiem jāpilda vēl otrs vēsturisks uzdevums – vairot un novest līdz pilnīgumam to, ko mantojam no senčiem”. Līdz ar to, ar lepnumu varam teikt, ka dziesma mūs vienoja, spēcināja, izveda cauri Padomju okupācijas gadiem.Neraugoties uz tā laika cenzūru, svētku politizāciju, kā nodevu to rīkošanas atļaušanai, mums izdevās šo dziedāšanas un vēlāk arī dejošanas tradīciju stiprimāt un saglabāt līdz mūsdienām, pievēršot arī jauno paaudzi dziedāt un dejot, kopš 1961.gada rīkojot arī skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkus. Dziesmā un dejā ir spēks. Pat neraugoties uz vairāku dziesmu, tai skaitā himnas “Dievs svētī Latviju” aizliegumu, mēs atradām citas spēka dziesmas, kā “Manai dzimtenei” , “ Aiz ezera balti bērzi”, “Gaismas pils”, “Pūt vējiņi”, kas izturēja cenzūru un izskanēja Mežaparka estrādē. Atmodas laikā mūs spēcināja arī Mārtiņa Brauna “Saule, Pērkons, Daugava”, kurā ir kāds maģisks kods apslēpts. Ne velti tā 2014.gada 5.septembrī kļuva par Katalonijas himnu.
Dziesmas ceļš cauri laikiem,pirmie dziedāšanas svētki, pirmie dziesmu svētki, dziesmu svētku starpperiodu noteikšana, dziesmu svētki pirmajā Latvijas brīvvalsts laikā, Padomju okupācijas gados, atjaunotajā Latvijā, skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku izveide, logo un simboli, Jāzepa Vītola “Gaismas pils”, Renāra Kaupera, Ulda Marhilēviča un Kārļa Lāča radītie dziesmu cikli, Artas Melnalksnes un dejas fenomens manis veidotajā informatīvajā filmiņā par Dziesmu svētkiem.

1.daļa

2.daļa


3.daļa


4.daļa


5.daļa


6.daļa

Rīgas Teikas vidusskola XI skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkos

Dziesmu un deju svētki 2013.gads



X skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku gājiena video fragmenti:1.daļa


X skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku gājiena video fragmenti:2.daļa
Pūtēju orķestru finālskate Lielajā ģildē: Pūtēju orķestris "Auseklītis"


Pūtēju orķestru finālskate Lielajā ģildē: Siguldas jauniešu pūtēju orķestris "Sudrabskaņa"

Pūtēju orķestru dižkoncerts "Kad taures sauc"

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru